Augusti 1878

Torsdagen den 1 Augusti.
Idag ha vi stått och strukit hela dagen d.v.s. vi ha turats om. Svårt arbete var det ock, ty de ha ingen strykugn, utan man är tvungen att taga lodet ur elden och det var det otäckaste jag i mitt liv varit med om. Julia och Anna stodo hela dagen. Jag stod på f.m. Petra och Emma turades om på e.m. Vi ville ej äta middag på samma gång som de andra, ty vi stodo i nattröjorna. Och då togo de andra flickorna och dukade åt oss i köket med träskedar utan gafflar och med gemensam spilkum att äta ur, alldeles som åt andra dagsverkare. Vi drucko ur en hel saftbutelj på eftermiddagen. Då gossarna kommo för att dricka, fanns där icke en droppe kvar. Då sprungo de in till Faster och tiggde allt möjligt annat gott som fikon, sviskon och dopp. Sedan satte de sig framför våra fönster och åto. Vi sprungo till bolagsboden för att få oss litet med, men den var tyvärr stängd.

Fredagen den 2 Augusti.
Idag har jag varit alldeles orimligt flitig på förmiddagen. Ty jag satt i flera timmar framför gungbrädet och virkade. På eftermiddagen blåste dock fliten bort och vi sutto nere vid krocketplanen och latade oss och åto bröstsocker och lakrits som Julia bjöd på.

Sén den glädjen var slut voro vi borta vid logen för att hoppa i höet, men det var så litet av den sorten, att vi knappast tordes hoppa. Jag var då en sådan kruka, att jag endast hoppade en gång. Den andra gången gick jag tillbaka igen. På kvällen skulle Petra göra Julia det sprattet att lägga Aspgrens porträtt under hennes huvudgärd. Men hon gick och talade om det för gossarna och strax fick Aspgren byta plats och Petra vilade hela natten på den ljuva organistens bild. Tänk, vad gossarna skulle ha njutit, då de hörde Petra ligga och ropa till Julia:” Sov gott och dröm om Aspgren!”
Gossarna sutto inne hos oss långt in på natten och det haglade historier, den ena värre än den andra, så vi kunde förgås av skratt och till slut knappt kunde skiljas, så trevligt hade vi.

Lördagen den 3 Augusti. (1)
I morse voro vi ute en stund och vände hö och voro sen nere och badade. Hemkomna skrevo vi brev och jag skickade förlovningskort till Pappa från Erik och Ulla Falk, Petra och Aspgren samt Julia och Mathisen. Det lustigaste var att Petra skulle hjälpa mig, men Erik kom upp medan vi voro i farten, och han underhöll henne medan jag skrev och sedan en lång stund tills posten avgått.
Faster och Julia bakade på eftermiddagen och vi fingo var sin stor bulle, som vi åto upp mitt på eftermiddagen. ...forts.