Anna Westman Staaffs brev

Härnösand den 22 December 1915

Käraste syster Anna!

Inte blir det många rader du får. Klockan är redan ohyggligt mycket. En glad och angenäm julhelg önska vi Er alla och allt godt. Tack Anna och Theodor för det snart gångna året och all vänlighet mot Astrid och oss. Så gärna hade vi i handling velat visa vår vänlighet men tiderna äro grufligt bistra. Jag hoppas äfven ni ej komma med något. Hoppas resan ned gått lyckligt för lilla Kerstin*. Här är gräsligt kallt, vi kan ej hålla värmen i rummen ens, men barnen äro krya trots all difteri, som här grasserar. Tack Anna för vänligheten på Anna-dagen. Här förflöt den i all tysthet. Jag får väl fira den en gång jag med, när vi kommer dit ned.
*Kerstin Westman-Rissler född i april samma år

Kickan har här sytt en liten duk till Faster Anna med tillönskan om en god Jul. Hon kom hem med vackra betyg från skolan. Vi ha knogat till jul fasligt, jungfrun och jag. Klockan är nu 4 förmiddag och ännu äro vi ej klara, samma visa i morgon natt, men sen äro vi väl klara. Calle är borta på afskedsfest för direktör Drakenberg, som lämnar stan i morgon. Jag tror alla stans herrar äro med där.
Detta blef ett mycket kort bref, jag får väl göra det bättre i helgen. Många varma julönskningar än en gång från oss stora och små. Din tillgifna svägerska Anna.