Anna Staaffs besök i Indal 1874

Indal. Tisdagen den 7 Juli.
Tidigt på morgonen gingo Ulla, Emma och jag till Here (=Häre) för att fråga om Näslunds hade skickat något förbud dit. Och de hade verkligen beställt skjuts till klockan ½ 1. Straxt efter frukosten kommo Theodor och Erik hem från Bjäsjön. De hade fått en hel mängd småfisk men ingen stor. Erik var mycket trött och sömnig hela dagen, så att vi trodde nästan, att han skulle blifva sjuk, men det var visst bara för att han ej sofvit något under natten som han var trött.
Näslunds kommo i förbifarten in i prestgården, men det var så hastigt, att man ej hann hafva något roligt af dem.
På qvällen foro Farbror och Therèse in till staden för att vara med på missionsmötet. Vi hade gerna velat att Jonsson skulle följt med, men fast vi tiggde och bad honom att fara sin väg, stannade han dock hemma. Ulla och jag kommo då överens om, att medan vi voro ensamma skulle hon vara Mamma, Erik Pappa, Theodor Morfar, jag Mormor och för att riktigt reta Emma skulle hon vara Farmor och Jonsson Farfar. Om vi kunde slippa Emanuel, så skulle vi fara alla till Bjäsjön. Men som någon alltid får lof att sitta inne hos honom, så få vi väl lof att stanna hemma, får jag tro.

Indal. Onsdagen den 8 Juli.
Idag steg Ulla upp ½ 5 för att hon riktigt skulle kunna hålla reda på pigorna, ty de bruka eljest taga för sig allt hvad de komma åt, då Therèse far till staden. Laura, Emma och jag stego ej upp förrän ½ 9.
Än har intet märkvärdigt händt och kommer troligen ej att hända heller. Straxt efter frukosten höll jag på att trilla ut genom fönstret, men det var då ej så farligt, ty det ligger ändå invid marken och i alla fall kom Theodor dit utanför och tog emot mig och Emma och Ulla stodo innanför och höllo i, så att jag ej skulle komma ut med någon farlig fart. Jag har glömt att tala om, att Krut Anna var här. Hon sjöng för oss, fast hon sade, att det gick ej bra, ty hon var så hes. Hon talade om, att på qvällen skulle hon låta döpa om sig, men då fick hon ej längre heta Anna Trut, utan nu skulle hon heta Dreta.
Straxt på eftermiddagen kom posten och då hade jag bref från Mamma. Boström var nere, då posten kom, och han bad, att vi skulle följa med honom upp för att helsa på Moster Anna. Emma, Theodor, Erik och jag följde då med upp och sutto hela eftermiddagen och latade oss. Erik och Boström läste högt ur tidningarna och berättade hiskeligt kvicka historier. Vi blefvo som vanligt bjudna på punsch och cigarrer. Jag rökte då upp en hel cigarr så väl, att det började brinna i munstycket. Vi stannade qvar en stund efter qvällen och hörde på Moster Anna, som spelade allt möjligt trefligt.