Staaffska släktföreningen
Läroverksadjunkten Lars Theodor Bergström i Örebro, entusiastisk släkt-forskare skriver inför tillkomsten av den lilla skriften om hovmålaren i serien Banbrytare och föregångsmän 1963: "Vi ha alltjämt ingen släktförening. Men under mina första år och långt in på detta sekels andra decennium brukade stockholmssläktingarna en julidag varje sommar samlas vid Nackanäs för att därifrån till fots eller efter häst vallfärda till Damtorp, där "de gamle” återupplivade ungdomsminnen. Nu finns bara en av deras generation i livet och jag är äldst i den följande. Besöken vid Damtorp upphörde, då gården brann ner. Men morfars i Stockholm bosatta ättlingar hålla ihop och samlas årligen. Jag har fått det intrycket, att släktintresset på sistone vuxit sig allt starkare.”
Ett brev från Carl Staaff - bankdirektören - dagtecknat 19 jan. 1965 förtjänar återges in extenso: ”Släktförening? Erik Staaff, Helsingborg, framkastade vid vårt sedvanliga julbesök i Skåne en tanke att bilda en släktförening. Nu har han skrivit och meddelat att han och hans broder Per jämte hustrur kommer till Stockholm 4 och 5 februari och undrar om inte ”kusinerna” (i detta fall med kunglig tolkning) kunde träffas på någon lämplig lokal, äta middag och diskutera bildandet av släktförening.
Finns intresse? I så fall är jag tacksam för ett svar senast 26 januari. Om tillräckligt antal anmälningar inströmmar skall jag försöka ordna lokal. Priset för en sådan middag har Erik maximerat till 50 kr per person, gärna lägre.”
Resultatet av denna förfrågan blev en middag den 5 februari 1965 med dessa deltagare: Carl och Daggi Staaff, Erik och Ingrid Staaff, Karl Evert och Inez Staaff, Margit och Per Martin, Anne-Marie Kåwe, Birgit och Åke Seger, Astrid Staaff, Per och Märta Staaff, Per och Karin Staaff – tillsammans 16 personer. "Beslöts att bilda en släktförening och interimstyrelse valdes.”
Som ordförande i den preliminära styrelsen fungerade civilingenjören Per Staaff, sekreterare redaktör Karl Staaff och kassaförvaltare tillika klubbmästare bankdirektör Carl Staaff.
Det första formella släktmötet kom att äga rum på Nyloftet, Skansen, den 17 maj 1969. En trerättersmiddag med två viner betingade kr 32:75 inklusive service. Deltagarantalet var 40.
Redan året därpå följde nästa möte, den 30 maj i Sahlströms festvåning, Torsgatan 10, Stockholm. Beslut togs om fortsatta möten vartannat år den 3:e