lördagen i maj, bara varannan gång i Stockholm. Per Staaff gav denna gång en ingående skildring av sin namne, Rödöprosten och hans familj. Fortsatta styrelsemöten skildras livfullt av redaktören Karl, ej försummande årgångs- angivelse avseende viner.
Släktmöte året 1972 avhölls den 13 maj i herrgårdsvåningen, Högloftet, Skansen, 41 deltagare. Föreningens stadgar skilde denna tid mellan "aktiva” medlemmar - bärande namnet Staaff eller födda Staaff och "passiva”- övriga med släktanknytning till prostparet eller ”av annan anledning hyser intresse för släkten".
Ändamålet med föreningen var att verka för sammanhållning inom släkten, tillvarataga gemensamma intressen, föra släktregister och forska i släktens historia.
Eldsjälen och en av initiativtagarna Carl Staaff gick plötsligt bort. Per Staaff undanbad sig återval som ordförande, förebärande önskemål att helt få ägna sig åt släktforskning. Astrid Staaff aktualiserades som efterträdare.
Den 15-16 juni 1974 följde det fjärde släktmötet och det första utanför Stockholm, förlagt till Östersund med 49 deltagare. Begreppen ”passiv” och agnatisk utgick ur stadgarna. Medlemsberättigad blev ättling till Pehr och Johanna Staaff. Under mötet besöktes släktgraven på Rödö kyrkogård, föreningen skänkte silverljusstakar till kyrkan och möjlighet bjöds även att se den gamla släktgraven i Sunne.
Nästa möte följde den 12 juni 1976 i Läkarförbundets klubblokaler, Stockholm, med följande dag anslutande lunchkorgsutflykt till Drottningholm.
Den av Per Staaff utarbetade matrikeln ”Släkten Staaff – Stamtavla omkr. 1620– 1975” kunde fördelas till föreningens 90-tal medlemmar.
1979 års möte ägde rum i Björkudden, Nyadal, Ångermanland. Astrid Staaff hade året före hastigt gått bort. Ingmar Bergström efterträdde henne som ordförande. Rundtur genom Nordingrå, besök i Stavre by och Ljustorps kyrka ingick i programmet.
Vaxholmsbåt förde till mötet 13-14 juni 1981 i Ljungbergsgården, Tynningö, med Ulla Seger som nyvald ordförande. Hon berättade också om bröderna Per, journalist, och Karl, statsminister. Efteråt gavs möjlighet bese Carl Theodor Staaffs målningar i Kungliga slottet, presenterade av Åsa Bergström.
Även mötet i augusti 1984 inleddes med ångbåtsfärd, nu ett stycke Göta kanal till slutmålet Karlsborg - med fästningen. Arkivfråga, fortsatt släktarbete ventilerades. Sten Kyhlstedt tog på sig det maktpåliggande uppdraget att förfärdiga en ordförandeklubba. Beslut fattades om utgivande av ”släktblad”, det blev Staaffätten med Mary Bergström som redaktör.