Förord
Civilingenjören Per Staaff, släktföreningens förste ordförande lade ner ett outtröttligt, mångårigt arbete för att sammanställa en släktmatrikel. Den kunde spridas till släktmedlemmar året 1976. Ofullständigheter förelåg då liksom i vissa fall tyvärr även nu och en helt ny generation har tillkommit.
Släktföreningen har därför sett som en huvuduppgift att utarbeta en släktbok. Till redaktör har utsetts fil.kand. Mary Bergström. Flera har givetvis varit engagerade. Ett särskilt omnämnande förtjänar Barbro ”Latti” Staaff och tvillingsystern Ulla. De ekonomiska förutsättningarna skapades genom majoren Erik Staaffs storartade donationer till föreningen.
När en så omfattande släktbok publiceras, kan man möta frågan om detta är en feldisposition av arbetsresurser och ekonomiska tillgångar. Frågan är berättigad, men inte svår att besvara. Intresset för släktforskning är i ständigt ökande. Datortillgång ger möjligheter till rationalisering av arbetet. En fullständighet vid uppgiftinsamlandet har eftersträvats, men är givetvis en önskedröm, då den skulle förutsätta ett engagemang från alla tillfrågade. En encyklopedi eller en nutidshistoria är omodern i samma ögonblick, som den lämnar trycket, så också en släktbok.
Merparten av arbetet har givetvis legat i uppgörande av en matrikeldel. Vi har där i stor utsträckning valt att behålla släktmedlemmarnas egna formuleringar, kanske på bekostnad av enhetlighet. Vi har vidare ansett att ingift part bör få berättigat utrymme, härigenom skapas en ”släktmiljöuppfattning”. En del av släktboken upptar person- och miljöskildringar utöver vad som i matrikeldelen återfinns som levnadsbeskrivning. Urvalet till denna del kan
uppfattas som subjektivt. Men det innebär inte någon värdemätning utan betingas av tillgänglighet i material och kanske förhoppning om allmänt intresse. Bildmaterial, en del brev och andra handlingar bör förhoppningsvis väcka intresse. Mycket av den sortens handlingar bör kunna återfinnas i vårt släktarkiv på Östersunds landsarkiv.
Gör gärna egna kommentarer och kompletteringar. En ny upplaga av boken kommer kanske om en generation.
ISBN NR 91-630-0495-X Förlag Staaffska släktföreningen
För Staaffska släktföreningens styrelse våren 1991