Tabell 12 (från tabell 7)
Per Erik* (Putte*) Bergström. Född 24/1 1889 i Nacka fs, Stockholm. Gift 2/6 1917 med (1). Död 5/6 1972 i Sofia fs, Stockholm. Erik växte upp vid Finnboda där hans far arbetade som kamrer vid varvet. Han tog studenten vid Södra Latin och avslutade studierna med att ta examen på Schartaus handelsinstitut. Rätt snart erbjöds Erik plats på Finnboda Varf som kassör/ kamrersassistent. Familjen flyttade till kamrersvillan på Finnboda, nedre våningen där hans far och mor redan bodde. När pappa Theodor efter några år pensionerades övertog Erik kamrersplatsen och även våningen en trappa upp. Utsikten mot Skeppsbron över Stockholms ström var fantastisk. Pappa Theodor flyttade till villa i Nacka nära kyrkan där han nu arbetade som kyrkokamrer m.m. Erik blev kvar vid Finnboda Varf till strax före sin 45- årsdag då familjen flyttade in till Södermalm och han istället arbetade som ekonomisk konsult till diverse företag. Han hade ett särpräglat sifferminne och var mycket kreativ när det gällde ekonomiska lösningar och system.
Bland många fritidsintressen får man sätta idrotten främst. Som 17-åring, bl.a. tillsammans med sin bror Lars, bildade de traktens första idrottsförening Nacka Sportklubb 1906. Duktig höjdhoppare, spelade fotboll och blev lagledare för klubbens framgångsrika bandylag. Var med då Svenska Ishockeyförbundet bildades. Unik genom att samtidigt vara revisor i såväl Svenska Fotbollsförbundet, Svenska Bandyförbundet som Svenska Ishockeyförbundet. Han var pappa till flera av dessa specialförbunds ekonomiska redovisningssystem. Delar av dem används ännu idag. När han kopplade av idrottsledarskapet 1932 ägnade han större delen av sin fritid till sommarhuset vid Tavastboda i Stockholms skärgård. Han älskade att gå ut i skogarna vid fyratiden på morgonen och studera djurlivet och lyssna på fågelsången och beundra alla vackra växter. Flitig fiskare och så småningom vaknade även det nedärvda intresset att måla, först akvarell och sedan med olja. Han blev en erkänt duktig amatör. Har målat vackra vyer över Stockholms ström och de gamla söderkåkarna på Åsöberget och Mariaberget, det mesta i barnens ägo. Kamrer, konsult.
(1) Gertrud Sabina* Nilsson-Bergström. Född 17/3 1892 i Maria fs, Stockholm. Död 7/7 1977 i Sofia fs, Stockholm.
Barn
Lars* Erik Theodor Bergström. Född 18/2 1918 i Brännkyrka fs, Stockholm.
Varvsingenjör. (Se tabell 13.)
Per* Olof Bergström. Född tvilling 14/9 1920 i Maria fs, Stockholm.
Reklamman, Personalchef. (Se tabell 16.)