Hällänge, Offerdal, Jämtland. Begraven i Offerdal. Landsfiskal. Innan han gifte sig med Petra Staaff bodde han flera år hos hennes föräldrar i prästgården i Offerdal.
Barn
Kjell Folke* Kjelsson. Född 25/4 1896 i Hällänge, Offerdal, Jämtland. Död
13/7 1988 i Härnösand, Västernorrland. Begraven i Härnösand, Gamla
kyrkogården. Länsbokhållare, länsassesor. (Se tabell 3.)
Gerda Kjelsson. Född 12/6 1898 i Hällänge, Offerdal, Jämtland. Död 8/8
1984 i Offerdal. Begraven i Staaffska familjegraven i Offerdal. Avgång från flickskolan i Östersund 1916. Under många år arbetade hon på Svenska Handelsbankens kontor i Änge. Jämtland. Hennes intresse var handarbete och arbete inom Filadelfiaförsamlingen i Rise, Offerdal. Banktjänsteman.
Tabell 3 (från tabell 2)
Kjell Folke* Kjelsson. Född 25/4 1896 i Hällänge, Offerdal, Jämtland. Gift med (1). Död 13/7 1988 i Härnösand. Begraven i Härnösand, Gamla kyrkogården. Länsbokhållare, länsassesor. Till Härnösand kom Folke 1927 då han tillträdde en tjänst vid dåvarande domsagan. Dessförinnan hade han tagit studentexamen i Östersund 1915, jur.kand. i Stockholm 1921. Han var såväl extra som förste länsbokhållare innan han 1934 tillträdde tjänsten som länsassesor vid länsstyrelsen, en tjänst som han innehade till pensione- ringen 1961.
Kjelsson var en mångsidig man med ett levande intresse för det som rörde sig i samhället och tillvaron. Han var med om att bilda sällskapet ”Jämtar i Ångermanland” och Härnösands Filatelistklubb, satt som ordfö- rande i Frimurarlogen Moria, var ledamot i Skytteförbundets styrelse. Han var en ivrig jägare och fritidsfiskare.
(1) Maj Strandell-Kjelsson. Född 9/4 1894 i Nora, Västmanland. Död 30/7 1979 i Härnösand. Begraven i Härnösand, Gamla kyrkogården.
Barn
Märta* Margareta Kjelsson-Ihrfelt. Född 26/5 1925 i Härnösands
Domkyrkoförsamling. Adjunkt. (Se tabell 4.)
Ingegerd* Elisabet Kjelsson-Sahlén. Född 24/1 1928 i Härnösands
Domkyrkoförsamling. (Se tabell 6.)
Eva* Gerda Kristina Kjelsson-Näslund. Född 24/12 1930 i Härnösand.
Postmästare. (Se tabell 8.)
Hanna Birgitta* Kjelsson-Petré. Född 28/5 1933 i Härnösand. Död 14/3
1991 i Nyland, Ångermanland. Speciallärare. (Se tabell 9.)