VII:125 mmmmmff
Laurentius Laurentii Brask. Född 1554 i Linköping. Gift med VII:126. Död i pesten 1602. Studerade i Stockholm för Kloster Lasse. Han blev kyrkoherde i Västerviks pastorat 1587. Underskrev Upsala mötes beslut 1593.
(Barn VI:63, Far VIII:249, Mor VIII:250.)
VII:126 mmmmmfm
Anna Pedersdotter-Brask. Född omkring 1560. Gift med VII:125. Död omkring 1600. (Barn VI:63.)
VII:127 mmmmmmf
Johannes Hans Prytz. Född "emelan tre och fyra efter middagh” 24/6 1550 i Örebro. Gift med VII:128. Död ”klockan nyie” 7/11 1637. Efter studier i Örebro, Arboga och Vadstena blev han student i Upsala 1572. Kollega vid katedralskolan där 1573. Promoverades 1580. Skolmästare i Arboga 1581. Hovpredikant hos kung Johan 1589. ”Han uppvaktade vid Hofvet med predikande särdeles hos drottning Gunilla Bjelke, hos vilken han stod i mycken nåd”. Kyrkoherde i Söderköping den 27 oktober 1591. Tillträdde genast. Prost 1591.
Om Johannes Prytz heter det:” Han hauffer högeliga elskat nöckterheet och altijd hatadt och straffat dryckenskap och överflödigheet. En verksam och nitisk herde - han ägde så mycken styrka att han tre veckor före sin död predikade med mycken munterhet. Han har underskrivit Upsala mötes beslut 1593 och Presterskapets Obligation och försäkran den 19 februari 1594. Återfick sin syn efter ett års fullständig blindhet. I hans likpredikan säges bl.a. att ”Gud haffuer Wälsignat honom, at han haffuer sigh i sina Studier förkoffrat till månges förundran, och thet medh sådant nijt genomgåt, at när tyckte han icke kunde så mycket lära, eller icke så stoor flijtigheet i then ene Scholan, begaff han sig annorstädes ther han hörde någon flijtigheet finnas, och foor så stadigt i sitt förehafwande, till thes Gudh kallade honom genom lagligh medel, at bliwa - till åtskillige tienster för sin skickeligheet, flijtigheet och allfwarsamheet förordnader, och omsider lagligen kallader till thenne lofflige Församling”. (Barn VI:64, Far VIII:253, Mor VIII:254.)
VII:128 mmmmmmm
Elisabeth Mattsdotter-Prytz. Född omkring 1560. Gift med VII:127. Död 11/8 1637. Kyrkoherdedotter från Västra Husby (Barn VI:64, Far VIII:255, Mor VIII:256.)