Tabell 152 (från tabell 151)
Karl Sverker* Folke Bergström. Född 29/6 1949 i Stockholm. Gift med (1). Direktör. Examen vid Schartaus handelsskola i Stockholm. Verksam som direktör inom textilbranschen.
(1) Ewa Blomqvist-Bergström. Född 1/3 1950 i Stockholm. Handels- och reklamutbildning. Delägare och inköpschef för modefirman Big i Beautiful (BiB) i Stockholm.
Barn
Eva Anna* Emelie Bergström. Född 7/8 1982 i Stockholm.
Tabell 153 (från tabell 144)
Nils Bergström. Född 24/4 1899 i Östersund. Gift 1930 med (1). Död 30/8 1988 i Klosters fs, Eskilstuna. ”Gick i läroverket i Östersund, tänkte bli bonde men kom med modern Alma till Stockholm och fick anställning på Skandi-naviska banken. Fick flytta till Eskilstuna, då jag fick plats vid läroverket här som ämneslärarinna. Vi skaffade oss sommarstuga här i Stålboga och bands allt starkare vid Eskilstuna.” skriver hustru Vera Bergström, maj 1989.
(1) Vera* Selma Ingeborg Höstman-Bergström. Född 31/5 1903 i Finnboda, Nacka fs, Stockholm. Lärare. Vera berättar: ”Min far var anställd på kontoret vid Finnboda Varv. Greta (kom som 2-åring till Finnboda då hennes far Karl Bergström dog) och jag blev lekkamrater och vänner. Vi gick i samma skola, Hvilans skola, därute i Nacka. Sen gick vi i samma skola i Stockholm, Södermalms högre läroanstalt för flickor vid nuvarande Mariatorget. Vi åkte ut och in med de små färjorna från Finnboda till Slussen. Vi gick inte i samma klass, jag gick i en högre klass. Greta var ett halvår yngre. Sen kom vi båda att gå igenom Högre lärarinneseminariet och blev lärarinnor samma år 1924.” ”Min far och mor och vi två flickor (Vera med äldre syster) var med på släktbjudningar hos Bergströms. Särskilt minns jag jularna. På Annandagen kom släkten från Stockholm. Och det blev musik: farbror Theodor sjöng, äldste sonen Tedde (Theodor) spelade fiol och yngre sonen Erik spelade piano.” ”Vi träffade där lektor Erik Staaff med fru och barn, tant Annas syster, fru Heilborn med två söner Daniel och Otto och dottern Märta, även hon lärarinna, många Westmänner, som var ingifta med Staaffar. Astrid Staaff, Torsten Bergström, Sverker och hans fru Wera träffade jag och Byken, Erik Ingemar, och hans bror Pelle. Nils (blivande maken) träffade jag första