Page 13 - Demo

Vägledning
Vårt tillgängliga material för matrikeldelen har varit rikhaltigt och utformat på de två sätt, som är brukligt inom släktforskning, nämligen som antavlor och stamtavlor. Antavlan talar om far och mor och deras respektive föräldrar, alltså "uppåt” i släktleden. Stamtavlan talar om barn, barnbarn och så vidare, alltså "nedåt" i släktleden.
Från prostfamiljen Pehr och Johanna Staaff hade vi antavlor (uppåt) och stamtavlor (nedåt). Vi ville givetvis redovisa hela vårt material. För att sammanfoga, göra det överskådligt och förståeligt, har vi indelat materialet i avsnitt, alla utgående från Pehr och Johanna.
Således finns antavla för Pehr och i den ingår Lars Ingemarssons farfar Eriick Mickilsson från Stafre by i Ljustorp som en anfader av flera. Johanna har sin antavla. I antavlorna finns generationssymboler "f" för far och ”m” för mor osv., dessutom en romersk siffra för generationen och en arabisk enligt Hagers numreringssystem, som Disgens datorprogram använder.
Prostfamiljen med tretton barn har sitt eget avsnitt.
Vardera av deras barn, som bildat familj (sju av åtta på familjeporträttet) har fått egna avsnitt med stamtavlor. I vår släktförening har vi tidigare ofta sett våra släktrelationer knutna just till respektive barn i prostfamiljen.
Dessutom har vi tillfogat en stamtavla, som utgår från prosten Pehrs farbror Pehr Staaff. I den ingår bland andra Karl Staaff statsministern. I sista avsnittet finns ättlingar till prosten Pehrs systrar i Rätan.
Hade vi gjort en traditionell matrikel utgående från en anfader, hade den blivit en ofantligt stor och svårgenomtränglig massa. Därtill hade en stor del av vårt material ramlat bort. Nu har vi gjort prostfamiljen till en medelpunkt kring vilket merparten av släktmaterialet kretsar.
Som många i släktföreningen erfarit har vi också med större och mindre framgång med personhistoria sökt människorna bakom tabellnumren.
I uppläggningen av vår släktboks matrikeldel har vi alltså på olika sätt tagit en del okonventionella lösningar med den förhoppningen om att göra den varierande, överblickbar och intressant.
Redaktören
(13)