Lars* Theodor* Bergström. Född 11/9 1887 i Nacka fs, Stockholm. Gift med (1). Gift 4/7 1935 med (2). Död 14/3 1975 i Nikolai fs, Örebro. Läroverksadjunkt.
Lars Theodor växte upp på Finnboda varv, där fadern var kamrer och hade tjänstebostad. Han tog studentexamen 1906 och påbörjade därefter skogspraktik för att bli jägmästare, men drabbades av lungtuberkulos och fick ändra planerna. Han studerade naturvetenskapliga ämnen vid Stockholms Högskola och blev fil.mag. med matematik och fysik som huvudämnen. Han tjänstgjorde som lärare vid Skara folkskoleseminarium 1921-33 samt vid Flickläroverket i Örebro 1933-56. Lars Theodor var i ungdomen aktiv idrottsman.
Ett annat huvudintresse var musiken. I hemmet i Finnboda musicerades det flitigt. Lars Theodor blev med åren en aktiv sångare och var under Örebro-tiden med i Örebro Kvartettsällskap samt en kyrkokör. Även släktforskning tillhörde hans stora intressen. Han var gift två gånger. Först med Svea Lundborg, som avled 1932 och därefter med Lisa Johansson. Han fick sammanlagt sex barn. Sedan familjen köpt ett fritidshus i Nora 1943 blev det ett kärt tillhåll. I sjuttioårsåldern drabbades Lars Theodor av hjärnblödning och blev handikappad. Detta knäckte inte hans livsvilja. Han blev också nästan 88 år och var in i det sista intresserad av vad som hände i omvärlden. Lars Theodor var släktföreningens hedersledamot från 1971.
Se Profiler och miljöer.
(1) Svea Lundborg-Bergström. Född 16/8 1892 i Sundby, Södermanland. Död 10/5 1932 i Skara. Folkskollärare.
(2) Alma Elisabeth (Lisa*) Johansson-Bergström. Född 2/12 1908 i Härlunda, Västergötland. Folkskollärarexamen 1932. Tjänstgjort på Hälsö, Öckerö fs, Bohuslän. Senare i Örebro.
Barn
Åsa* Maria Bergström. Född 30/9 1924 i Skara. För Åsa har utövandet av
sekreteraryrket inneburit sex år av redovisning av dödsboutredningar osv. på advokatbyrå, fem år som biskopssekreterare i Sydafrika med cirka ett års utbildning i anslutning till detta, sammanhållande i en pilotgrupp på L. M. Ericsson som sålde telefonväxlar på Fjärran Östern - 10 år - och 20 år i verkstadsindustrins övergripande organisation, Mekanförbundet, som VD- sekreterare. Ägnar fritiden bl.a. till strövande i skog och mark, studerande av konst, kultur, historia och religionhistoria. Var som ung med i scouterna där hennes patrull vid ett tillfälle vann genom att laga den snabbaste lunchen åt ledarna. Matjesill hade de valt men glömt gräslöken, varvid Åsa klippte gräs över istället, ett bevis på förmågan till snabba och rationella beslut.
Lars* Gustaf Theodor Bergström. Född 6/8 1927 i Skara. Ingenjör. (Se tabell 9.)