Barn
Sofia* Karolina Elisabeth Dahlström. Född 30/11 1974 i Vantör fs, Stockholm. Bo Martin* Olof Dahlström. Född 14/11 1978 i Hässelby fs, Stockholm.
Tabell 138 (från tabell 132)
Thord Waplan. Född 4/2 1917 i Vaplan, Näskotts fs, Jämtland. Gift 19/8 1944 med (1). Realexamen 1934 i Strömsund. Civilingenjör 1945, maskintekniska linjen vid Chalmers Tekniska Högskola, Göteborg. 1945 bosatte sig Thord och Ingrid i Vaplan, då Thord anställdes som driftsingenjör på släktföretaget Waplans Mek. Verkstads AB (WMV). Därefter i 2 år ritkontorschef och sedan överingenjör 1950 och samtidigt chef för WMV:s omfattande om- och nybyggnadsprogram 1946-54. 1955 VD och disponent för WMV. Företags- och samhällsutbyggnaden fortsatte succesivt. På grund av kärvt ekonomiskt klimat och uteblivet samhälleligt stöd tvingades Thord 1974 söka WMV i konkurs, företaget hade då varit i släkten i 91 år. Företaget har senare rekonstruerats. Thord har fått uppdraget att ordna ”bruksarkiv” och skriva företagets historik.
Efter flyttningen 1974 bodde Ingrid och Thord utanför Stockholm till 1985, i Östersund och Brunflo 1985-88 och därefter i Nälden, Jämtland. Thord har varit ledamot i kommunalfullm., kommmunalnämnd, skolstyrelse, byggnadsnämnd, VA- kommittén för Nälden, Vaplan och Ytterån, HSB-styrelsen i Nälden, SAF- representant i Länskolnämnden, suppl. I Sveriges Verkstadsförenings styrelse, Sveriges Mekanförbunds Norrlandskommitté, ordf. i kyrkofullm., v. ordf. i kyrkoråd.
Se Profiler och miljöer.
(1) Ingrid* Edla Charlotta Fridén-Waplan. Född 27/8 1921 i Vasa fs, Göteborg. Utbildad till en kombination av tandsköterska och tandtekniker.
Ordf. i RK-kretsen, ordf. i kyrkofullm. samt v. ordf. i kyrkorådet, allt i Näskotts fs.
Barn
Ulla* Christina Waplan-Dahlström. Född 19/2 1946 i Vaplan, Näskotts fs,
Jämtland. Dietist. (Se tabell 139.)
Karin* Margareta Waplan-Trollsås. Född 15/9 1947 i Vaplan.
Laboratorieassistent. (Se tabell 140.)
Barbro* Elisabeth Waplan-Holm. Född 27/10 1948 i Vaplan. Gymnasieekonom.
(Se tabell 141.)
Karl-Axel Waplan. Född 3/11 1951 i Vaplan. Civilingenjör. (Se tabell 142.)